Dieta w sporcie

narty

Dieta żywieniowa i prawidłowa suplementacja ma pozytywny wpływ dla poprawy wyników sportowych. Właściwie dobrana dieta pomaga w efektywnej regeneracji organizmu i wpływa na poprawę wyników sportowych, zmniejsza także ryzyko chorób u zawodnika.

Skoki narciarskie

Skoki narciarskie jako dyscyplina szybkościowo-siłowa wymaga utrzymania przez zawodników stałej, niskiej masy ciała. Nie jest to możliwe bez odpowiedniej diety żywieniowej, która warunkuje prawidłowe funkcjonowanie organizmu oraz jego wydolność fizyczną. Do uprawiania skoków narciarskich predysponowane są osoby, które posiadają smukłą budowę ciała, niską masę ciała, płaski tors, wąską miednicę i barki. U skoczków stwierdzone jest obniżenie procentowej zawartości tkanki tłuszczowej oraz wyższa gęstość kości.

Skoki narciarskie cechują się również tym, że zawodnik wykazuje mniejsze zapotrzebowanie energetyczne niż inni sportowcy. Jednak zużycie energii na dużej wysokości jest też większe, szczególnie glukozy. W związku z tym w diecie żywieniowej wprowadza się węglowodany, które pomagają ponadto zwiększyć odporność skoczka na wychłodzenie.

Elementy diety skoczka narciarskiego

Dieta bogata w węglowodany powinna zawierać produkty zbożowe, ziemniaki, warzywa (zielone), owoce, suche nasiona roślin strączkowych oraz cukier i słodycze.

Źródłem tłuszczów w diecie zawodników uprawiających skoki narciarskie powinny być produkty pochodzenia zwierzęcego i roślinnego, naturalne tłuszcze w produktach mlecznych masło, śmietana oraz oleje roślinne: rzepakowy, sojowy, oliwa z oliwek, lniany oraz ryby ościste ( sardynki, szproty). Wprowadzone powinny zostać do diety preparaty kreatynowe, jak pirogronian kreatyny czy cytrynian kreatyny, które nie zwiększają retencji wody w organizmie jak również chronią przed przyrostem masy tłuszczowej ciała.

Jednocześnie należy pamiętać o odpowiedniej podaży białek pokarmowych przyspieszających regenerację włókien mięśniowych.  W celu powstrzymywania niekorzystnego procesu niszczenia białek tkankowych zawodnicy powinny stosować preparaty wspomagające o działaniu antykatabolicznym jak BCAA, HMB, GLUTAMINA.

Przykładowe diety skoczków narciarskich.

Maciej Kot w jednym z wywiadów opisał swoją dietę żywieniową. Opracowuje ją dla niego dietetyk.  Jako zawodnik przeszedł edukację żywieniową. Ma opracowane menu, które stara się przestrzegać. Dominują w nim węglowodany, które są długo uwalniane, czyli makarony, ryż oraz warzywa raczej nie surowe tylko gotowane, żeby uniknąć problemów żołądkowych.

Podsumowanie

Każda dieta sportowca jest dostosowana do jego potrzeb indywidualnych. Jej celem jest zadbanie o dobry stan zdrowia skoczka oraz jego optymalna wydolność organizmu.

Dodaj komentarz