Rowery elektryczne z pewnością bardzo ułatwiły życie fanom jazdy górskiej i miłośnikom rowerów MTB. Dodatkowy silnik, pozwalający nieco odciążyć mięśnie podczas bardzo intensywnej jazdy, to ogromne udogodnienie w przypadku tras wymagających bardzo dobrej kondycji oraz pokonywania długich podjazdów. Dowiedz się więcej o rowerach z napędem!
Czym jest rower elektryczny?
Jak tłumaczą specjaliści z wypożyczalni rowerów Im-Motion, rower elektryczny nie jest, wbrew swojej nazwie, pojazdem pracującym wyłącznie dzięki zasilaniu energią elektryczną. Pomimo posiadania odpowiedniego silnika, montowanego najczęściej w okolicach mechanizmu korbowego, rowery elektryczne poruszane są przede wszystkim dzięki sile mięśni jadącej na nich osoby. Sam silnik uruchamiany jest dopiero naciskiem na pedały, a zadanie napędu elektrycznego jest wyłącznie pomocnicze. Warto zaznaczyć, że zgodnie z ustawą dotyczącą prawa o ruchu drogowym z 1 kwietnia 2011 roku, rowery elektryczne nie mogą być zasilane prądem o napięciu wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej większej niż 250 W.
Jaka jest dopuszczalna moc silnika?
Ustawa stanowi również, że moc wyjściowa silnika roweru elektrycznego powinna zmniejszać się stopniowo i spadać do zera po przekroczeniu przez pojazd prędkości równej 25 km/h. Niemniej jednak prawo to w praktyce nie zawsze jest brane pod uwagę przy projektowaniu rowerów elektrycznych, a wiele modeli posiada silnik, który w zależności od prędkości pedałowania zwiększa ilość generowanej mocy. Na rynku dostępne są także modele wyposażone w tak zwany czujnik momentu obrotowego, w których moc silnika rośnie znacząco w przypadku napotkania większych oporów podczas jazdy na przykład pod stromą górkę czy po słabo utwardzonym terenie. Warto jednak zaznaczyć, że zgodnie z prawem rowery wspomagane silnikiem aż do momentu uzyskania prędkości 50 km/h uznawane są za motorowery, a to oznacza, że właściciel musi taki pojazd koniecznie zarejestrować i wyposażyć w tablicę rejestracyjną. Nie można także poruszać się na rowerze elektrycznym o silniku pozwalającym na uzyskanie tak wysokiej prędkości po wyznaczonych ścieżkach rowerowych. Krótko mówiąc, rower ze wspomaganiem elektrycznym do prędkości większej niż 25 km/h jest konstrukcją nielegalną.