Joga na depresję i stres

joga

Stres, depresja i różnego rodzaju nerwice to choroby XXI wieku, na które cierpią miliony ludzi na całym świecie. Walka z tymi dolegliwościami nie jest łatwa. Badania naukowe potwierdzają, że joga stanowi niezwykle skuteczną metodę na redukcję poziomu stresu, wewnętrznych konfliktów i symptomów depresji, a tym samym regularna praktyka może w znaczący sposób podnieść jakość życia.

Badania potwierdzają dobroczynne działanie jogi

W ostatnich latach zostało zrealizowanych kilka projektów badawczych skupionych na korzyściach zdrowotnych płynących z systematycznego praktykowania jogi. Jednym z nich było badanie przeprowadzone przez zespół dr Lindsay Hopkins z San Francisco Veterans Affairs Medical Center, które wykazało znaczną redukcję poziomu stresu i symptomów depresji u weteranów wojennych, którzy przez osiem tygodni regularnie praktykowali hatha jogę. Do ciekawych wniosków doszli też badacze z Boston University, którzy przeprowadzili badania nad dwiema grupami osób mających zdiagnozowane zaburzenia depresyjne. Jedna grupa uczestniczyła w zajęciach przez 12 tygodni jogi trzy razy w tygodniu, natomiast druga grupa dwa razy. Wyniki obu grup były bardzo dobre i nastąpiła zauważalna poprawa stanu psychicznego, aczkolwiek osoby z grupy częściej praktykującej osiągnęły jeszcze lepsze efekty. Podobne rezultaty zaobserwowali naukowcy z Uniwersytetu Alliant w San Francisco, którzy przeprowadzali badanie na kobietach cierpiących na depresję. Również europejskie ośrodki potwierdzają, że joga zmniejsza objawy stresu, lęku i depresji. Co więcej, dr Nina Vollbehr z Centrum Psychiatrii Integratywnej w Holandii porównała efekty praktykowania jogi oraz technik relaksacyjnych i zauważyła, że joga gwarantuje zdecydowanie bardziej trwałe korzyści zdrowotne niż zwykła relaksacja.

Warto również pamiętać, że systematyczna i długotrwała praktyka asan może nasilać działanie niektórych środków uspokajających i antydepresantów, więc osoby przyjmujące tego typu medykamenty powinny skonsultować się ze swoim lekarzem prowadzącym. W wielu przypadkach trzeba skorygować dawki, a czasami można nawet odstawić leki całkowicie.

Joga drogą do równowagi psychofizycznej

Długotrwale utrzymujący się wysoki poziom stresu ma bardzo negatywny wpływ na zdrowie człowieka i to nie tylko na jego sferę psychiczną. Odczuwa się też wyraźne objawy fizyczne, jak notoryczne bóle głowy i żołądka, zaburzenia trawienne, napięcia mięśniowe, drżenie rąk czy kołatanie serca. Równie niepokojące będą także symptomy psychiczne. Smutek i przygnębienie mogą prowadzić do rozwoju depresji, natomiast nerwowość często przekształca się w nerwicę i stany lękowe. Do tego jeszcze dochodzą problemy z pamięcią, koncentracją i snem.

W efekcie zostaje całkowicie zaburzona równowaga psychofizyczna, a trzeba pamiętać, że to pierwszy krok do różnego rodzaju niebezpiecznych schorzeń, jak choroba wrzodowa, nadciśnienie tętnicze, reumatoidalne zapalenie stawów, choroby układu krążenia, a nawet niektóre odmiany alergii. W takiej sytuacji naprawdę trudno o wysoki komfort życia. Co więcej, złe samopoczucie i choroby jeszcze bardziej potęgują stres i koło się zamyka. Ludzie chodzą później od jednego specjalisty do drugiego, ale np. samo zbijanie nadciśnienia farmaceutykami jest jedynie sposobem na radzenie sobie ze skutkami stresu, natomiast nie dotyka się źródła tego stanu i de facto problem pozostaje.

Praktykowanie jogi jest właśnie skupieniem się na przyczynach i próbą doprowadzenia organizmu do stanu równowagi psychofizycznej, a tym samym do poprawy jakości życia i zdrowia.

Joga jest systemem samodoskonalenia i samodyscypliny. Systematyczne praktykowanie jogi pomaga zapanować nad wszystkimi emocjami, myślami i pragnieniami. Nie oznacza to ich tłumienia, ale swoistą kontrolę tego, co się dzieje w umyśle. W ten sposób człowiek żyje bardziej świadomie i przede wszystkim łatwiej sobie radzi z negatywnymi zjawiskami świadomości. Oczywiście najlepsze efekty można osiągnąć poprzez całościowe wejście w świat jogi, a więc nie tylko wykonywać same asany, ale również stosować praktyki oddechowe i medytację. Jednak nawet pozostanie na poziomie samych asan sprawia, że w człowieku zachodzą określone zmiany. Dzieje się tak, ponieważ w jodze jakże istotne okazuje się zwrócenie uwagi na prawidłowy oddech, który staje się ważnym elementem treningu. W każdym razie stres wynika w głównym stopniu z braku równowagi psychicznej, a właśnie zabieganie o ową równowagę jest kluczowe w jodze.

Asany to podstawa

Badania wprost potwierdzają, że już samo wykonywanie poszczególnych pozycji jogi przynosi wymierne efekty w stanach nadmiernego zestresowania. Dzieje się tak, ponieważ asany wymagają skupienia uwagi, precyzji oraz dbałości o szczegóły. Nie ma tutaj miejsca na bezmyślne i niedbałe przysiady bądź pompki. Umysł podczas praktyki jogi ma być w pełni skoncentrowany na asanie, więc zostają zablokowane stresujące myśli i emocje. Odpowiednio przeprowadzona sesja jogi nie tylko dodaje energii i siły, ale także idealnie rozluźni i zrelaksuje cale ciało.

Warto również zwrócić uwagę na oddech podczas wykonywania poszczególnych asan. Człowiek zestresowany oddycha wyjątkowo płytko i bez udziału przepony. W efekcie organizm będzie niedotleniony, ponieważ do dolnej partii płuc dociera znikoma ilość tlenu. Konsekwencje tego są naprawdę przykre. Człowiek zdecydowanie szybciej się męczy, obniża się odporność i pogarsza ogólna sprawność intelektualna. Joga uczy wolniejszego, a zarazem głębszego i świadomego oddechu, który usprawnia działanie organizmu, a przede wszystkim uspokaja wewnętrznie.

Trzeba pamiętać o relaksacji

Swoistym zwieńczeniem każdej porządnej sesji jogi powinna być chociaż krótka relaksacja, o czym często się zapomina. To paradoks, ponieważ teoretycznie Savasana, czyli pozycja nieboszczyka, wydaje się wyjątkowo prostą pozycją, a bardzo często jest pomijana albo wykonywana niestarannie. Na relaks nie może zabraknąć czasu, bo właśnie w ten sposób rozluźnia się ciało i usuwa zmęczenie po treningu, a także utrwala efekty praktyki.

Medytacja – kolejny krok do równowagi psychofizycznej

Techniki medytacyjne z powodzeniem stosuje się od lat w psychoterapii, a dobroczynny wpływ medytacji na zdrowie potwierdzają badania kliniczne. Medytacja zmienia częstotliwość fal mózgowych, a tym samym zwiększa poziom serotoniny w mózgu i niweluje lęki. Praktykowanie medytacji powoduje obniżenie ciśnienia krwi, zmniejsza też tętno i ma pozytywny wpływ na metabolizm. Wykorzystuje się ją w leczeniu arytmii serca, nadciśnienia, bezsenności, chronicznego bólu i depresji. Sesję medytacyjną można przeprowadzić w warunkach domowych np. korzystając z kadzideł medytacyjnych, gongów planetarnych czy mis dźwiękowych dostępnych w https://jogastyl.pl/medytacja. Medytować można również w grupie. Wielu nauczycieli jogi przeprowadza zajęcia medytacyjne dla chętnych, z których warto skorzystać. Medytacja bardzo wycisza i uspokaja. Niektóre osoby pozostają na poziomie praktykowania samych asan, jednak warto spróbować pójść o krok dalej. To przyniesie z pewnością wymierne efekty w codziennym życiu.

Jogastyl.pl
Telefon: 790 261 466
https://jogastyl.pl/kontakt

Dodaj komentarz