Odżywki dla sportowców – ogólna charakterystyka

kobieta

Obecnie, osoby uprawiające sporty, ciężko trenujące mają do wyboru szeroką gamę różnego rodzaju odzywek. Odżywki dla sportowców wykorzystywane są przede wszystkim w celu zwiększenia siły, wydajności i poprawienia tempa regeneracji. Substancje zawarte w tych produktach mobilizują organizm do szybszego spalania tłuszczu i przyspieszonego budowania tkanki mięśniowej. Są one dostępne bez recepty i stosowanie ich jest w pełni legalne i,u używane w zalecanych ilościach, bezpieczne dla  zdrowia. Przyjrzyjmy się najpopularniejszym odżywkom.

Odżywki energetyczne

Do odżywek energetycznych zaliczamy m.in żele i batony energetyczne. Tego typu odżywki uzupełniają dietę w tłuszcze i węglowodany. Głównym celem spożywania odżywek energetycznych jest szybkie dostarczenie energii organizmowi. Zazwyczaj odżywki energetyczne składają się z substancji prostych, które ulegają szybkiemu rozkładowi i są w stanie zapewnić mięśniom szybki zastrzyk energii.

Odżywki białkowe

Białko stanowi ponad 80% bezwodnej masy ciała. Kształtuje wszystkie cechy morfologiczne i motoryczne sportowca. To ono jest głównym składnikiem budulcowym włókien mięśniowych i zapewnia ich rozbudowę i przyrost masy, siły i szybkości. Odżywki białkowe stosowane są głównie przez kulturystów, którzy potrzebują dodatkowego źródła białka w swojej diecie.

Innym typem miałka jest BCAA. Jest to suplement złożony z aminokwasów rozgałęzionych, które wpływają pozytywnie na tempo regeneracji mięśni po treningu i chronią mięśnie przed spalaniem w trakcie ćwiczeń aerobowych.

Kreatyna

Najpopularniejszy suplement diety. Kreatyna jest aminokwasem występującym naturalnie w organizmie. Przyjmowana dodatkowo w postaci suplementu zwiększa wytrzymałość i energię, poprawia tempo przyrostu mięśni. Stosowanie kreatyny w rozsądnych ilościach nie powoduje żadnych efektów ubocznych.

Napoje izotoniczne

Są to płyny o ciśnieniu osmotycznym dokładnie takim samym jak ciśnienie płynów ustrojowych człowieka. Polecane są dla osób ciężko trenujących i pracujących fizycznie. Dobrze nawadniają organizm i zawierają duże ilości składników mineralnych takich jak: magnez, wapń, potas, sód, które w trakcie wysiłku są wydalane z potem. Dzięki dużej zawartości węglowodanów pozwalają na utrzymanie stałej ilości glukozy we krwi.

Dodaj komentarz